Friday, July 21, 2017

DAY 1: Tempat Wajib Dilawati di Pulau Perhentian, Wind Mills (Kincir Angin)

Assalamualaikum & Salam Sejahtera
Lokasi: Pulau Perhentian
Tarikh: 15 Julai 2017
Hai semua!
Cik Timm recommend hampa kalau nak ke Pulau Perhentian ambil bas Ekspress Perdana. Sebab? Dia hantar terus ke jeti Kuala Besut sebelum dia stop di Terminal Bas Kuala Besut. Senang sangat tak payah susah-susah nak jalan ke jeti.
Dari Kulim-Kuala Besut dalam 8 jam lebih. Cik Timm sampai dalam Subuh, dalam 15 minit tu Kak Sue pula sampai dari Kuala Lumpur. Haa, kami naik bas asing-asing, jumpa di jeti Kuala Besut je. Azan Subuh je kami berjalan sikit ke surau yang berdekatan. Boleh gosok gigi, basuh muka, nak tukar baju ke?
Lepas tu, sementara nak menunggu bot pukul 8am, kami breakfast dulu kedai depan jeti tu. Macam-macam lauk ada, nasi kerabu ada, nasi lemak, nasi biasa, uihh memang terbuka selera tengok aih. Kak Sue hentam nasi kerabu, Cik Timm nasi lemak!
Urusan bot kami Encik Ismail uruskan. Tapi tiket nak masuk taman laut kena beli sendiri ya. RM5 seorang.
Lama juga menunggu sampai mengantuk. Banyak ejen dok tanya kita ni nek dengan ejen siapa. Pakat-pakat cari customer under diorang. Then, Encik Ismail call suruh tunggu sementara nak menunggu lagi yang lain-lain. Lepas tulis nama dalam satu borang, kami naik bot menuju ke Pulau Perhentian. Ada pasangan baru kahwin, family 3 orang dengan student lelaki dalam 5 orang naik bot sekali kami.
Gambar kat atas tu selepas bot kami nyaris-nyaris nak terbalik! Amboi, macam mat rempit bawak bot tau. Cik Timm sampai speechless sebab terkejut. 😨
Sampai jeti hati memang terpaut dan jatuh chenta dengan air laut dia kebiruan jernih sampai nampak ikan comel-comel bawah tu. Geram nak terjun!
Sampai jeti, jumpa Encik Hakim dari Sealife Inn. Sementara tunggu check-in bilik, kami letak beg dulu dalam ofis. Kami dua minum-minum dulu di Medan Selera depan chalet tu sambil ambil angin. Mata memang rabak sangat, mengantuk!
Pukul 10.30am baru check-in bilik dan terus kami dua terbongkang tidur sampai tengahari.
Sedapnya makanan dekat sini, haa kami punya pakej termasuk makanan. Kami cuma turun di kantin. Semua makanan dah sedia.
Kenyang lunch kami golek-golek sementara tunggu Zohor dan pukul 3pm. Sebab kami nak berjalan-jalan di Kincir Angin. Tips seterusnya, waktu nak ke sana, pakai terus baju yang boleh bawa mandi. Encik Hakim bagitau Long Beach tempat best kalau nak mandi laut.
Long Beach, jejaka yang mai sini sila jaga pandangan mata anda ok. Bak kata abang tour guide kami, siang-siang Long Beach, malam-malam jadi 'Wrong Beach'. Jangan terjojol keluar mata sebab ramai omputih berjemur dan berbikini di sini. Sabar jelah. Ada pondok jual air kelapa RM8 sebijik? Amboi, mahainya! Tiba-tiba rasa beruntung stay Kampung Nelayan
Boleh tahan track dia, nasib baik 2 hari lepas Cik Timm baru je lepas hiking Bukit To'kun buat kali kedua. Hehehe. Jejaka-jejaka depan kami ni naik bot sekali kami. Ha, lupa pulak untuk aktiviti ni asing dari pakej tau. Kena bayar RM20. Lagi satu, kami ada abang tour guide bawa kami ke sini. Cik Timm hiking pakai slipar jer, hentam je labu.
Memang ada 3 kincir angin yang besar atas tu. Tapi, perjalanan bukan semata-mata nak tengok tu, tapi  ... 👇 ...
Hilang segala penat lelah tengok pemandangan cantik macam ni!

Bayangkan telefon buruk Cik Timm pun dapat gambar yang cantik di sini. Tambah kalau anda semua pemilik telefon or camera cantik-cantik. Memang tempat yang mempunyai view cantik. Hilang semua lelah hiking tadi. Subhanallah! Memang terpukau. Tak dapat diungkapkan dengan kata-kata. Kepada sesiapa yang ke sini, wajib datang Kincir Angin ni tau!
Pukul 5pm kami dah turun, petang-petang gini baru ramai yang hiking rupanya. Bot balik pukul 6pm, so kami ada masa sejam untuk berendam mandi laut. Yea! Cik Timm dah standby seluar untuk mandi kat dalam. Londeh je, kan senang. Jangan bawak banyak barang hokkeh. Buat penat je nak bawa ke hulu hilir.
Dah balik Kampung Nelayan, perut lapar sebab baru lepas mandi. Sambaq fishball a.k.a lok ching sambil main-main tepi pantai. Dinner lambat lagi pukul 8pm.
Malam selepas dinner, kami lepak-lepak tempat medan selera sambil bersembang ditemani bunyi ombak. Syahdunya~ sampai Cik Timm terlena dengar bebelan Kak Sue 😆
Balik bilik Cik Timm terus terlena dengan nyenyaknya sampai esok pagi.
Kak Sue pula tak boleh tidur sebab dia cakap bilik sebelah bising-bising sambut apa ntah. Agaknya sebab dah last day kot. Diorang macam ada team building punya aktiviti. Cik Timm dah hilang masuk di alam mimpi.

Entry lain tentang Pulau Perhentian, meh ke bawah ni 👇

Puasnya Bercuti di Pulau Perhentian
Sealife Inn Pakej Penginapan Lengkap di Pulau Perhentian

4 comments:

1. waa.. bestnye !! bila la kakak nak jejak kan kaki kat pulau perhentian ni.. huu~ selalu tengok gambar jek.. cecantik tempat nye..

ReplyDelete
  2. cantiknya pulau perhentian niiii..

3. syoknya...tmpt best pemandangan cantikkk

I am not responsible for, and expressly disclaims all liability for, damages of any kind arising out of use, reference to, or reliance on any information contained within the site. While the information contained within the site is periodically updated, no guarantee is given that the information provided in this site is correct, complete, and up-to-date.

Tengs for dropping your idea!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...