Monday, November 17, 2014

Day 5: Cuti-cuti Di bumi Kuching, Sarawak

2 November 2014
Masuk kali ini sudah 3 kali aku ke Kampung Budaya aka Cultural Village. Tapi kali ini dengan keluarga dan pastinya aku sebagai tour guide. Awal pagi kami ke sana selepas bersarapan pagi. Masing-masing first time makan nasi lemak berlaukkan ikan kering yang lain dari semenanjung. Di Sarawak mana ada ikan talang.
Disebabkan kami sampai awal di Kampung Budaya, kami mengambil angin dulu di pantainya yang ala-ala Langkawi yang ada burung helang. Tapi di sini, burung kenyalang.
Jom kita layan pemandangan diawal pagi tika matahari masih lagi dilindungi awan dan kabus.
 Abaikan saja kepoyoan daku di situ^^. Puncak Gunung Santubong tak nampak kerana dilindungi awan. Hujan rintik-rintik pagi ini. Harap-harap tak hujan lebat..
Tepat pukul 9am, kami membeli tiket masuk ke Kampung Budaya. Dengan menggunakan agen, harga tiket lebih murah dengan RM55 berbanding harga biasa RM60 untuk dewasa. Kalau untuk student yang mempunyai kad pelajar hanya RM15 dikenakan. Tapi, student memang tak dapatlah Passport ini sebagai cenderahati.

Disebabkan hari ini adalah hujung minggu, agak ramai pengunjung yang datang. Kebanyakannya yang datang beramai-ramai mcm lawatan persatuan pun ada, kanak-kanak tadika pun ada..
Akak sewakan baju untuk minah ni pakai. Tak pepasal jadi duta kecik anak saudara aku ni, jadi anak orang Iban pula.

*Tips jika berkunjung ke Kampung Budaya
-Elakkan memakai kasut tinggi seperti stilleto, wedges, lagi bagus kalau pakai kasut sukan.
-Disarankan untuk membawa bekalan makanan supaya dapat berpiknik di tepi pantai, makanan agak mahal di sini.
-Bawalah bekalan air masak dan simpan dalam beg, panas tau! Takut dehydrated pula.
 Selepas puas berpusing ke semua rumah, diorang membunyikan loceng untuk memanggil semua tetamu untuk menyaksikan persembahan.

3 kali aku ke sini, persembahannya asas yang sama, tapi sentiasa berubah-ubah.
Selepas berseronok menikmati apa yang disajikan di Kampung Budaya, kami berjalan-jalan di pantai menikmati pemandangan. Tapi panas terik ya ampun. Tapi sempat juga bergambar dengan jubah dengan kepanasan tu.
Family pun dah berpeluh-peluh dan kepenatan. Nasib baik bawa bekal sarapan dari rumah tadi. Dapatlah alas perut sementara mencari tempat untuk lunch. Baru aku teringat dulu selepas aku datang sini, kami singgah di pantai yang sesuai untuk berpiknik. Gagah la check segala signboard nak mencari tempat tu. Itulah, sebelum ini datang tak alert. Kan dah pening nak mencari. Sementara itu, kami solat dulu di Masjid berdekatan kawasan kampung sekitar Gunung Santubong. Cantik pemandangannya, dah la kampung dekat dengan laut, hari-hari dapat tengok Santubong.

Akhirnya kami sampai juga di pantai yang aku cari..
Perut yang lapar bakal diisi! Di pantai ini memang sesuai untuk keluarga sebab boleh mandi, ada pancuran air untuk bersihkan diri dari air laut, ada kedai makan, kiranya semua lengkap dan sentiasa tempat ini dikunjungi orang ramai.
 Serius aku dah lupa ni nama apa, yang pastinya rupanya macam otak-otak, tapi lagi besaq. Antara bahan didalamnya adalah kelapa aka nyoq, sagu dan udang. Memang makan satu pun dah kenyang. Kami menjamu selera di Dapur ARHAS. Kedai yang ditengah-tengah dan baru buka waktu kami sampai. Kedai ini juga betul-betul bersebelahan dengan tempat yang membakar makanan.
  Disebabkan perut lapar, memang tak ada masa nak snap-snap makanan. Pastinya meja penuh dengan ikan bakar, sayur campur, sotong crispy, ayam bakar, memang THORbaik! Sedap!
 Ada orang yang lepaskan layang-layang yang panjang gila! Memang meriah orang di sini. Kalau petang lagi ramai orang beriadah. Widad dengan abang ipar di pantai. Kami menyorok bawah pokok je sebab panas. Walaupun panas, angin bayu dari laut memang sejuk dan berangin.
Dalam kepanasan dan ditengah orang ramai itu, tiba-tiba..*suspense, cer teka..

..bersambung..

12 comments:

1. baru nak saspen dah habis plak..mahal jugak masuk kampung budaya tu ek..tapi kalau akak, dah sampai mesti masuk.belum pernah ke Kuching lagi

2. amboi, fefeeling pakai jubah tepi pantai. hehe
    mahal jugak nak masuk kg budaya tu.

3. fuyooo seronoknya.. siap dpt tgok psembahan lagik. mcm nak gi sarawak pulek. heee

4. Wah merayap-rayap dengan jubah konvo lagi..he..he

5. da lama impan hasrat nk ke kampung budaya tu...beberapa mggu yg lps kt tv siarkan ttg kg budaya tu...lg laaa meronta2 nk ke sn

6. p/s TAHNIAH DI ATAS KEJAYAANMU!!

7. Slm timm..biarpun negeri jiran.lya x pernh lgi smpai ke cna

8. hihihi CT nye cerita di kg budaya belom up lagi. ya allah mmg peloh peloh. masuk 3 rumah saja. lepas tu terus tak jadi ke pantai ni sebab panas. isk mmg nak repet lagilah ke srawak.. tah tah kenal kawan ct gak sbb dia unimas jugak :P hahaha

9. aSSALAmmualaikum timm!! wah tahniah dah konvoe..seronok la..pas ni nk futhur study or nk cnt master plak ..hehe :)

ReplyDelete
  10. bestnya.. saya masih konvo dulu boring giler sorang2.. hohoho..

huhu.. sedih pulak bila fikir balik!
    T_T

ReplyDelete
  11. Salam sejahtera Tuan / Puan, Sebelum itu ingin memohon maaf kerana membuat promosi disini...
    Semoga Tuan/Puan senantiasa diberikan kesihatan yang baik dan dimurahkan rezki(Amiin). Buat Tuan/Puan yang sudah merancang bercuti ke Bandung/Jakarta dan memerlukan kereta beserta pemandu bolehlah hubungi kami :

WhatsApp : +6282214441280
    Call : +6282214441280
    Call : +6282282222896
    Email : Dhanibandung@yahoo.com
    Blog : Melancongdibandung.blogspot.com(Dhani Tour Bandung)
    Website : www.paketpelanconganbandung.com dan www.dhanitourbandung.com

Kami sangat mengutamakan kepuasan tetamu dan dijamin harga yang sangat berpatutan...Insya Alloh kami memberikan service yang terbaik dan layanan taraf 5 bintang...

KAMI PUN MENYEDIAKAN PAKET BERUPA TRANSPORT DAN HOTEL

Semoga inform dari saya dapat memudahkan urusan bercuti Tuan/Puan untuk ke Bandung.
    Nb : Yang lebih mahal itu banyak, yang lebih murah pun ada tapi kami janjikan yang terbaik dari Dhani Tour Bandung... (Insya Allah) Jom mari melancong di Bandung murah sahaja... Untuk apa cari harga yang lebih murah jika service nya kurang berbaloi dan tidak memuaskan.. Wassalam dan Terima Kasih ^_^

JOM MELANCONG INDONESIA…
    CITY TOUR BANDUNG DAN CITY TOUR JAKARTA

ReplyDelete

I am not responsible for, and expressly disclaims all liability for, damages of any kind arising out of use, reference to, or reliance on any information contained within the site. While the information contained within the site is periodically updated, no guarantee is given that the information provided in this site is correct, complete, and up-to-date.

Tengs for dropping your idea!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...