Tuesday, April 17, 2018

5 Tips Persediaan Sebelum Anda Melangkah Bercuti di Krabi

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Hai semua, cerita percutian ke Krabi masih lagi belum dibuat, keh3, malas benar kau kan. Takpa Cik Timm start sikit-sikit dulu cerita ye.



Kenapa destinasi pilihan Cik Timm dan kawan-kawan adalah Krabi?

Sebab Krabi ni ada sebelah negara kita je. Nak bercuti ke luar negara, Cik Timm nak try yang dekat-dekat dulu. In case ada emergency atau masalah tak gelabah sangat. Lagipun kebanyakan orang dekat sini masih gunakan dialek atau bahasa Malaysia. Senang nak berkomunikasi sangat. Kebanyakan depa ni parents dari Malaysia, tapi tinggal di Thailand. Lagi satu, memang dah ada dalam wishlist Cik Timm di entry ini

Baiklah, setiap kali bercuti kita mesti buat persiapan betul tak? Cik Timm nak share sikit beberapa tips atau persediaan jika anda semua nak bercuti di Krabi, Thailand;


1. Pasport
Borang untuk diisi sebelum masuk Thailand, kena bayar upah 20THB kau, ces, dari pembacaan sehinggit je kena bayar. Agaknya sebab dia siap taipkan kottt..
Pastikan anda buat pasport atau buku merah ye. Kalau tak tau prosedur untuk buat pasport boleh ke entry ini tau. Lepas tu, pastikan peminjam PTPTN ni tak ada sekatan atau halangan. Jangan risau, Cik Timm pun salah seorang peminjam yang ada halangan 2 tahun lepas sebab ada bayaran TERTUNGGAK. Tapi tahun lepas after dapat bonus, terus settlekan cepat-cepat sebab tunggakan tak banyak sangat pun, 1k lebih je. Bayangkan Cik Timm yang selalu bayar pun ada tunggakan. Rupanya sebab Cik Timm extend 1 tahun study tu. Cess..

Untuk keselamatan sendiri, silalah check dengan pegawai PTPTN. Senang sekarang ni, kiosk PTPTN sentiasa ada di mana-mana. 


2. Travel charger
Beli dekat DIY jer..
Setiap negara plug dia lain-lain tau. Cik Timm dapatkan travel charger ni dekat DIY je berharga RM7.50. Pastikan beli yang betul tau!  Bontot plug ni ada pelbagai guna untuk negara Eropah, USA, Japan, Australia dan Thailand. Online tengok mahal je, so better g beli kat DIY jer. Kalau boleh dapat lagi murah lagi bagus & jimat. Beli plug yang multi-purpose, senang nak travel ke negara lain pulak. Nampak tu, berangan nak ke tempat lain pulak hah..


3. Tukar Matawang 
Tukar duit siap ada resit, boleh check balik currency & cas yang money changer tu kenakan untuk kita. 

Rajin-rajinkan diri untuk rujuk matawang Ringgit Malaysia sebab sentiasa ada naik dan turun. Kalau tukar duit waktu RM tinggi, untunglah sikit sebab banyak dapat THB. Lepas tu sentiasa juga survey Money Changer yang tak mengenakan cas yang tinggi. Contohnya, hari tu tukar duit dekat Krabi merugikan sebab tak dapat banyak pun THB. Kalau tukar dekat Hatyai ok sikit. Sama juga kalau dalam Malaysia ni. Disebabkan Cik Timm malas nak survey, tukar je duit dekat HASANI Money Changer dekat Kulim Central tu. Dekat pun dekat, tak payah nak pi jejauh. 


4. Install Currency Converter
Senang ada benda ni, senang check harga waktu di sana.
Cik Timm install Fast Currency Converter di Playstore. Memang sangat membantu setiap kali nak beli barang dekat sana. Baru kita dapat membezakan barang yang murah atau barang yang mahal. Contohnya T-SHIRT sebagai cenderahati dapat dengan harga RM13 sahaja. Actually duit kita dengan THB tak jauh beza sangat pun, harga makanan pun lebih kurang harga kita je. Aplikasi ni bukan setakat nak tukar duit THB je, semua matawang negara lain pun boleh. Mudah kan?

5. Mengaktifkan Kad ATM di Luar Negara
Silalah buat benda ini sebelum korang bercuti sebab sangatlah rugi dan menyusahkan bila duit yang dibawa tak cukup. Dekat sini ada cara untuk mengaktifkan kad ATM anda di luar negara tapi contoh yang diberi adalah bank Maybank. Bank lain cuba anda call hotline atau google je untuk tengok caranya. Walaupun ada cas tapi tetap membantu jika ada kecemasan. Kalau nak tau sepanjang Pantai Krabi tu penuh mesin ATM je. Betapa senangnya hidup kalau kad bank tu aktif dan berduit. Kalau tak ada duit dalam tu pun hampeh juga tak berguna! 

Jangan jadi macam Cik Timm yang bawa cash cukup-cukup je. Tapi pandai-pandai la manage supaya survive those 3 hari. Alhamdulillah sampai juga Malaysia. Paling kelakar disebabkan ada duit lebihan THB, Cik Timm guna untuk membeli barang dekat Padang Besar dan bersarapan di KTM Padang Besar. Jangan main-main, THB boleh digunakan dekat sana tau!

Itu sahaja antara tips yang Cik Timm nak share seandainya hampa semua nak bercuti di Krabi, Thailand. Pengalaman bercuti disana memang tak dapat nak lupa sebab 1st time bercuti di luar negara Malaysia. Menggigil-gigil nak guna duit sebab tak reti. Sememangnya jauh perjalanan, luas pengalaman. 

Till then~

5 comments:

  1. Sblm ni pcl pernah jual package krabi.. owh lamanya tak ke sana. Rindu plak.. btw tq masuk komen blog pcl. Mil pcl org Sg Lalang . Timm bil org kulim kan..

    ReplyDelete
  2. bestnya bercuti ke luar negarakan betul la jauh perjalanan luaslah pengalaman

    ReplyDelete
  3. Tip yang bagus Cik Tim, saya belum lagi jejak Krabi ni plan bulan lapan nanti dengan adik.

    ReplyDelete
  4. Del terigin nak ke sana, orang cakap cantik tmpat dia..

    ReplyDelete

I am not responsible for, and expressly disclaims all liability for, damages of any kind arising out of use, reference to, or reliance on any information contained within the site. While the information contained within the site is periodically updated, no guarantee is given that the information provided in this site is correct, complete, and up-to-date.

Tengs for dropping your idea!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Copyright © fatimahnabila Designed by azhafizah.com