Sunday, April 22, 2018

Jom Daftar Sebagai Penderma Organ

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

penderma organ


Hai semua!
Cik Timm dah mendaftar sebagai penderma organ waktu membuat pemeriksaan kesihatan di Gogegaria Fest di Sungai Petani, minggu lepas. Awalnya cuma buat pemeriksaan kesihatan macam check BMI, tekanan darah dan kandungan gula dalam badan. Berdasarkan keputusan tu, depa akan consult dengan kita. Disebabkan Cik Timm sehat walafiat, cuma BMI je yang bermasalah, depa suggest untuk daftar sebagai penderma organ.

Maksud Pendermaan Organ
Proses mendermakan bahagian tubuh seseorang selepas meninggal dunia  untuk pemindahan organ kepada penerima yang memerlukan. 

Siapakan yang boleh menjadi Penderma Organ?
Sesiapa sahaja, tidak mengira tua atau muda. 

Bilakah Organ dan Tisu Penderma Diperoleh?
Proses pengambilan organ hanya akan dilakukan setelah kematian penderma disahkan oleh 2 orang doktor bertauliah. Mereka yang terlibat dengan pengesahan kematian penderma adalah bebas dan tiada kaitan dengan pemindahan organ. 

Apakah bahagian Organ dan Tisu yang boleh Didermakan?

Sumber: mynewshub


1. Jantung

2. Paru-paru

3. Hati

4. Buah pinggang

5. Pankreas

6. Kornea mata

7. Kulit
Kulit boleh digunakan untuk pesakit yang mengalami luka kebakaran atau kelecuran. Dengan prosedur ini, dapat mempercepatkan penyembuhan luka, mengurangkan kesakitan dan tiada parut. 

8. Injap Jantung
Transplan injap jantung adalah untuk bayi yang dilahirkan dengan masalah injap jantung atau pesakit dewasa yang mengalami kerosakan injap jantung. 

9. Tulang
Transplan tulang diperlukan untuk menggantikan tulang yang rosak akibat barah atau pun trauma akibat kemalangan. 

Menarik 3 organ dari bawah tu. Baru Cik Timm tau rupanya kita boleh derma juga organ dan tisu tersebut. Dekat borang ikrar yang telah diisi, kita boleh pilih untuk menderma bahagian mana yang kita mahu ataupun semua. 

Pendermaan Organ dari Sudut Agama?
Dari sudut agam islam, mengharuskan pendermaan organ selepas meninggal dunia. Malahan, agama lain juga menyokong pendermaan organ. No worries!

Bagaimana Proses Pemindahan Organ dilakukan?
Proses pemindahan organ dan tisu melibatkan pembedahan yang bersih dan dijalankan di dewan bedah hospitl oleh pakar bedah yang berpengalaman. Bentuk tubuh badan seseorang penderma organ tidak akan terjejas. Luka pembedahan akan dijahit sempurna dan tiada kecacatan fizikal yang lain. 

Urusan Pengkebumian Lambat ke?
Urusan pengkebumian dijalankan seperti biasa. Selepas organ dan tisu diperoleh, jenazah akan dibersihkan, dikafan dan diserahkan kepada waris penerima secepat mungkin. 

Bagaimana saya nak menjadi Penderma Organ?
Anda boleh ke Klinik Kesihatan yang berdekatan untuk mengisi ikrar sebagai penderma organ.

Sumber: risalah Unit Promosi Kesihatan, JKN Kedah

penderma organ



Banyak manfaat yang kita dapat sebagai penderma organ ni sebab dapat bantu orang lain. Tetapi, seandainya waris atau keluarga kita tak beri izin atau kebenaran, pihak mereka tak boleh ambil organ atau tisu kita sesuka hati. Jadi, semua bergantung kepada waris kita.

Tepuk dada, tanyalah dada. Nak derma wang ringgit berjuta-juta tak mampu, insyaAllah tubuh badan yang sihat pinjaman ni sahaja yang ada untuk membantu orang lain yang mempunyai masalah kesihatan. 

Untuk keterangan lanjut, boleh ke;

www.dermaorgan.gov.my

Till then~~

2 comments:

  1. Alhamdulillah, zumal pun dah daftar juga...

    ReplyDelete
  2. Buat masa ni Del tak bersedia lagi..heheh thanks info

    ReplyDelete

I am not responsible for, and expressly disclaims all liability for, damages of any kind arising out of use, reference to, or reliance on any information contained within the site. While the information contained within the site is periodically updated, no guarantee is given that the information provided in this site is correct, complete, and up-to-date.

Tengs for dropping your idea!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Copyright © fatimahnabila Designed by azhafizah.com