Thursday, December 28, 2017

Lost World of Tambun Destinasi Percutian yang Berbaloi

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Sunway Lost World of Tambun

Sekarang musim cuti sekolah kan? Kalau rasa kering idea, tak tau nak bawa anak-anak bercuti di mana, Cik Timm suggest anda ke Lost World of Tambun di Ipoh, Perak. 
Tiket untuk dewasa adalah RM65. Cik Timm cadangkan anda membeli secara online sebab lebih murah, RM58.50 sahaja. Jadilah pengguna yang bijak. Untuk kanak-kanak. RM58.
Makanan atau minuman luar memang tak dapat dibawa masuk. Semua beg kena geledah tau. Kalau nak bawa juga pepandailah ok! Cik Timm ada air 100+ dengan roti seketul pun dah kena tahan. Perlu bayar RM1 untuk menyimpan makanan. Selain itu, kami sewa loker juga untuk menyimpan barang. Kami ambil loker yang paling besar untuk sumbat 3 beg, RM40. Nak buka loker pun guna barcode di tag yang akan diberi. 

Cik Timm sampai di sana, terus tukar baju di tempat persalinan yang disediakan. Memang open concept sangat-sangat. Tambah-tambah yang bilik paling tepi. Memang terbuka, rasa segan pula nak membuang or salin baju. 

Kami bermandi manda dulu bagi sejuk badan. Dah sejuk baru kami jalan-jalan sekitar kawasan ini. Banyak rupanya benda boleh diteroka. Nasib baik kami sampai awal, itu pun rasa tak puas sebab ada banyak benda menarik tak sempat cuba. 

Sunway Lost World of Tambun
Mereka menyediakan banyak bahagian-bahagian yang boleh kita explore menggunakan kereta api comel yang akan membawa kita sekeliling kawasan ini. Tapi kami berjalan kaki jer, lagi puas. 

Antaranya:

Tiger Valley

Sunway Lost World of Tambun

Nama pun "tiger", ada sepasang harimau dalam ni. Kalau rajin boleh tengok show, tapi kami tak rajin & tak sempat pun nak tengok. Masa dihabiskan dengan berjalan-jalan si sekeliling LWOT nih. Betoi kata pekerja kat sini, kalau sehari memang tak habis berjalan!
Tin Valley

Sunway Lost World of Tambun

Perak kan terkenal dengan sumber bijih timah. Nak belajar cara mendulang bijih timah pun boleh. Mendulang kami dengan 2 mak cik patung di situ. Dekat sini ada patung gajah, bolehlah bergambar untuk kenangan. Dengar kata port wajib untuk ambil gambar kalau ke sini. Tapi disebabkan kami datang waktu panas terik, memang panas gila tangga besi untuk naik tu. Aduhai..
Sunway Lost World of Tambun
Sunway Lost World of Tambun
Kalau lapar, ada Dulang Tea House, tempat makan yang agak cantik dan eksotik sangat. Dalam gua tau!
Adventure Park

Sunway Lost World of Tambun

Dalam ni ada game yang boleh kita try kalau datang berkumpulan. Waktu kami sampai di sini ada orang yang tengah abselling. Kawasan ini ada juga khemah-khemah yang dipasang untuk aktiviti "glamping". Nampak tenang dan cantik je pemandangan dengan adanya Tasik Boga. 
Sunway Lost World of Tambun
Hippo Kingdom

Sunway Lost World of Tambun

Tak ramai ke sini sebab terlalu jauh tersorok ke dalam. Memang best sebab dapat tengok rusa dari dekat. Rusa dekat sini memang dibiarkan bebas berkeliaran. Kami membeli makanan rusa (lobak) berharga RM2 untuk bergambar dengan rusa ni. Nampak makanan, tak malu teruih dengan kami. Dapat pegang rusa untuk pertama kalinya, manja betoi! 

Sunway Lost World of Tambun
Dekat sini ada juga haiwan lain, buaya, flamingo, dubuk dan badak air. Badak air ni kita boleh tengok dari dalam air. Kerja dia tidur je dalam air, keras kejung tak bergerak. Ku sangkakan patung, lama sikit baru dia bergerak. Kita dipisahkan dengan cermin kaca je. Dah la diluar panas, dapat pula kami lepak dalam bilik berhawa dingin ni. Lega sikit, hehehe..

Swan Lake

Sunway Lost World of Tambun

Kami cuma lalu je, ada banyak ekor swan kalau hampa nak kayuh. Amboi, macam romantik jer, kihkihkih.

Petting Zoo

Sunway Lost World of Tambun

Kami dah masuk kawasan yang lagi banyak binatang! Rumah kucing pun ada, tapi dekat rumah pun ada kucing. Kita nak mencari haiwan yang rare sikit. Zirafah, kuda belang dengan burung unta ni duduk sekali. 
Sunway Lost World of Tambun
Dekat sini ada macam pusat kuarantin, untuk haiwan yang sakit kot. Ada juga sampel-sampel binatang yang dah diawet. 

Sunway Lost World of Tambun
Seterusnya dapat tengok binatang yang cute miut macam racoon, burung, hamster, macam-macam lagi ada! Kami masuk sangkar besaq yang menempatkan burung, burung merak, ayam. Semuanya bebas bergerak dalam tu. Risau juga kena tahi free, tapi nak jalan tu memang jenuh cover sebab kami semua berkaki ayam. 

Sunway Lost World of Tambun
Binatang yang eksotik dan ganas pun ada jugak. Ular sawa ada dok berlingkaq atas kepala! Ikan pirahna gemuk-gemuk pun ada dalam akuarium. 

Tarantula Alley



Bukan main ada tarantula gergasi atas kepala. Jaga-jaga! Tarantula kecik-kecik semua ada dalam balang kaca masing-masing. Kalau nak tengok kena picit lampu sebelah balang dia, baru boleh ushar. Mak aih, sebesaq tapak tangan kot. Ni kalau Cik Timm jumpa depan mata, mau lari tak cukup tanah.

Dari tempat ni, kami turun ke kawasan paya yang agak tersorok tapi pemandangan dia memang tenang. Seolah-olah kita duduk dalam gua yang tengahnya ada tasik. Kita jalan lagi sampai hujung kita akan masuk ke tempat Petting Zoo balik. No worries, tak akan sesat! Dekat sini gift shop pun ada kalau nak beli, comei-comei keychain dia!

Kalau dah banyak berjalan, main air mesti lapar gila kan. Disebabkan makanan luar tidak dibenarkan dibawa masuk, di dalam taman tema ada menyediakan gerai makanan. 

Kukuntalu Hawkers

Sunway Lost World of Tambun

Sunway Lost World of Tambun

Sunway Lost World of Tambun

Dekat sini, anda perlu bayar di kaunter yang disediakan. Lepas bayar tunjuk resit di kedai yang kita dah pilih makanan. Cik Timm makan Nasi Ayam Penyet. Harganya Cik Timm dah lupa. Hehe.. Dekat sini ada la dalam 10 gerai, nak nasi ayam ada, western ada. Tapi semua makanan dah dipacked. Memang tak ada pinggan mangkuk. Agaknya untuk memudahkan kerja-kerja pembersihan kot. 

Ipoh Curry Mee

Sunway Lost World of Tambun

Sunway Lost World of Tambun

Cik Timm memang hantu mee kari. Selalu orang review mee kari sini terbaik. Sekali rasa, Ya Allah, sampai sekarang dok rasa lagi di tekak. Kuah dia pekat mengancam Aumm! Kami siap minta kuah extra, dia bagi jer. Free pulak tu. Kalau nak cari senang je, gerai tepi sekali sebelah kanan. Kalau dari pintu masuk di sebelah kiri. Lagi satu gerai ni bukannya dalam food court yang di atas tu. Gerai ni luar dari medan selera. Pastikan cuba kalau tak memang rugi.

Sunway Lost World of Tambun

Boring berendam kami try juga beberapa game yang ada macam kapal yang hayun ke kiri kanan tu, yang pusing-pusing. Mak aih, kawan Cik Timm sampai pening naik yang pusing-pusing tu. Cik Timm steady jer. Petang-petang sikit ada persembahan ataupun show menari dekat pool yang mandi-manda tu. Layan la sekejap sebelum berspa di kolam air panas. 

Sunway Lost World of Tambun

Sunway Lost World of Tambun

Sangat-sangat best air panas dia. Macam panas, tapi bila dah merendam memang tak nak keluar. Kalau nak rasa paling panas kena naik atas gua air pancut tu. Fuh, memang rasa nak lena sebab sedap je badan. Suhu dalam gua tu lagi panas, amaran duduk dalam tu 5 minit jer. 

Dalam pukul 6pm kami pun beransur balik. Memang puas hati bercuti di sini walaupun untuk sehari. Masa rasa lama sebab sentiasa ada aktiviti untuk dicuba. Jika ada kesempatan Cik Timm nak datang sini lagi tapi nak bermalam pula. Mesti lagi best sebab untuk malam hari ada aktiviti Hot Spring. 

Cuti sekolah pun dah nak habis kan?
Baru Cik Timm nak up entry, sabar jelah..huhu..

5 comments:

  1. Tempat ni mmg menarik dan seronok berkunjung ke sini.. best :)

    ReplyDelete
  2. bestnya dah lama tak pergi tambun

    ReplyDelete
  3. hehehe makanan2 situ mahal jugak tapi mujur sedap so macam ampunla mahal pun.. hehe.. suka lost world terik tapi brangin sejuk2 gitu..

    ReplyDelete
  4. Memang best tempat ni kalau nak bawa famili pergi bercuti :)

    ReplyDelete
  5. Teringin nak pi tapi take dak geng... Dulu tempat kerja lama rancang nak pi sampai berenti tak pi pun..

    ReplyDelete

I am not responsible for, and expressly disclaims all liability for, damages of any kind arising out of use, reference to, or reliance on any information contained within the site. While the information contained within the site is periodically updated, no guarantee is given that the information provided in this site is correct, complete, and up-to-date.

Tengs for dropping your idea!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Copyright © fatimahnabila Designed by azhafizah.com