Saturday, August 25, 2012

Demam + Batuk Sempena Raya

 
Demam-Demam-Demam. Aduhai, pelik pulak boleh demam. Tak terlalu teruk pun, cuma batuk je. Aku tak minum ais sangat pun sepanjang raya ni. Walaupun dekat rumah ni ada seplastik besar ais sempena raya untuk tetamu. Memang aku tak sentuhlah ais sepanjang raya ni. Kalau pi raya ada la minum, tapi segelas saja la, tak ada la bergelen-gelen.
 
 UHUK! UHUK! UHUK!

Batuk? Apa tu?
Batuk merupakan tindakbalas kerongkong/tekak terhadap stimulus pada salur pernafasan dan paru-paru. Batuk berfungsi untuk mengeluarkan bahan merbahaya yang terperangkap dalam salur pernafasan. 
 
Sebab?
Jangkitan kuman iaitu virus pada salur pernafasan dan paru-paru.

Jenis batuk?
Batuk produktif (kahak).
 
Orang yang batuk mesti berpantang :
Makanan segera (fast food)
Air bergas
Minuman berais
 
Amalan yang perlu dilakukan :
Minum air suam
Senaman
Mengambil vitamin tambahan eg. Vit C
 
Kalau nak tau lagi detail silalah ke laman ni [klik sini]. Paling aku suka ayat dia yang terakhir, 
"Hak Manusia Berusaha & Kesembuhan Mutlak Adalah Hak Allah."
 

4 comments:

  1. satu family selsema n batuk2..... siap yg demam pun ade..penangan aidilfitri..huhu

    ReplyDelete
  2. ya ka..hu3,,sama2lah kita ke klinik no..huk3..agaknya sebab dok ujn sangat kowt..

    ReplyDelete
  3. haha.. camne lak boleh xsehat nih.. maybe tak semangat nak balik srawak tak? or terlalu eksited beraya? hihi

    ReplyDelete
  4. xmau balik sarawak!!! hu3.....

    ReplyDelete

I am not responsible for, and expressly disclaims all liability for, damages of any kind arising out of use, reference to, or reliance on any information contained within the site. While the information contained within the site is periodically updated, no guarantee is given that the information provided in this site is correct, complete, and up-to-date.

Tengs for dropping your idea!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Copyright © ஐfatimah❀nabilaஐ Designed by azhafizah.com