Thursday, August 16, 2012

Beraya Di Tasik Temengor, Perak

 
 Orang sibuk-sibuk balik kampung, aku dengan practical partner aku sibuk-sibuk ke Tasik Temengor, Perak. Penat jugak ya kalau further study Master. Dalam bulan Ramadan pun kena ambil sampel air sebab 'water quality parameters' ni setiap bulan kena ambil. 

Jambatan yang menghubungkan Perak-Kelantan
Tasik Temengor atau Tasik Temenggor. Menurut kata supervisor aku, sepatotnya Tasik Temengor, bukan Temenggor. Tasik ini merupakan kawasan tadahan air hujan dan kawasan empangan. Di sini terkenal dengan Royal Belum Rainforest. Tapi, kawasan kajian pensampelan air kami di kawasan selatan tasik ini manakala Royal Belum Rainforest terletak di utara. 

Penggunaan alatan :

Van Dorn water sampler

Cara penggunaan : masukkan dalam air untuk kedalaman yang kita mahu dalam keadaan dalam gambaq tu, lepas tu, lepaskan messenger untuk tutupkan alat tu. Nanti air akan terperangkaplah dalam tu.
Cewah, pak cik menunjukkan skillnya..
YSI 6600 Multiparameter Sonde
Cara penggunaan : alat ini akan ditenggelamkan mengikut kedalaman yang tertentu. Nanti kita dapatlah bacaan-bacaan seperti 'conductivity, pH, etc..

Alat tu dah ditenggelamkan dalam tasik..
Kelebihan alat ini dapat 'connect' dengan laptop!
Selepas 'water parameter reading' dah diambil dan 'water samples' pun selamat diambil, bolehlah balik! Penat jugaklah sebab ada '5 stations'. Station 1 had 6 samples, meanwhile in others station had 12 samples! We had to takes 54 samples all together! Sakit jugak tangan aku..

Di sini aku nak 'share'kan gambar-gambar pemandangan di sini. Maaf ya, tak ada DSLR ok, aku peminat Canon Axus jer. Cewah!

Aiseyman, bot sangkut-sangkut la..



This is Kak Muza (Msc.), all the projects was belongs to her..

Yea! Dah nak sampai jeti!

Kucing manja yang tak posa!!
Tu dia, banyaknya keta, KESESAKAN! di Jambatan Pulau Pinang!
Sampai USM pun dah lewat, dalam 6.30pm. Kesian Kak Ateen, penat dia tunggu dari pukul 4pm sebab nak berbuka sama-sama. Minta maaf Kak Ateen..
Balik-balik, tersangatlah penat..ZZZZZ..

No comments:

Post a Comment

I am not responsible for, and expressly disclaims all liability for, damages of any kind arising out of use, reference to, or reliance on any information contained within the site. While the information contained within the site is periodically updated, no guarantee is given that the information provided in this site is correct, complete, and up-to-date.

Tengs for dropping your idea!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Copyright © fatimahnabila Designed by azhafizah.com