Friday, February 28, 2014

SPAM! SPAM! SPAM!


Selepas aku godek yahoo mail & dapat e-mail pelik dalam entry ni. Memang confirmlah email tu spam. 


Gelak sorang-sorang aku baca email spam dalam akaun aku. Paling banyak pasal Pemberi Wang. Amboi, walaupun aku ni sangat desperate tak de fulus. Tak ada kut sampai aku nak pinjam duit dari orang yang hantar email spam macam ni.

Lepas tu, ada banyak email yang nak berkenalan lah, sangat pelik. Bagi orang macam aku mesti la tau benda macam ni bukan boleh percaya dengan klik link pelik macam tu. Ntah-ntah virus ke, jadi spam lagi ke macam dalam facebook yang who view your profile le, nak tengok password orang la..

Tapi, macamana dengan orang yang baru nak berjinak-jinak dengan email macam kanak-kanak sekolah ke, tak ke nanti diorang bukak ja semua link tu. Bahaya jugak eh bila tengok benda macam ni ada dalam akaun email kita..

Ada dua email dalam tu yang nak kita bagi personal detail untuk dia sebab dia nak salurkan duit untuk kita. Satu email yang panjang berjela cerita kononnya dia orang susah yang dah tak ada parents, dia nak minta tolong uruskan wasiat dia yang dalam bank. Satu email lagi pasal dia tinggal beberapa hari lagi nak mati. Dia nak bagi derma, tapi organisasi lain suka menipu, so, dia nak bagi semua duit tu untuk aku yang uruskan pulak..

Ada pulak la orang yang nak percaya benda macam ni.....oh my.....bahayanya alam siber ni......

Berhati-hati Semua!

4 comments:

  1. kalo saya dapat email yg jenis-jenis spam ne terus delete..x baca dah..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. sblum ni delete ja..pastu saje gtai nk tgk apa dlm tu ade..hehe..

      Delete
  2. ini semua poyo.. haha..

    diorang ingta kita mudah kena tipu ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la..tpi kdg2 risau jugk kot2 org yg xtau bnda ni tipu..

      Delete

I am not responsible for, and expressly disclaims all liability for, damages of any kind arising out of use, reference to, or reliance on any information contained within the site. While the information contained within the site is periodically updated, no guarantee is given that the information provided in this site is correct, complete, and up-to-date.

Tengs for dropping your idea!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Copyright © fatimahnabila Designed by azhafizah.com