Saturday, May 12, 2018

DAY 2: Island Hopping dengan Phi Phi Island Pakej

Assalamualaikum & Salam Sejahtera


Island Hopping dengan Phi Phi Island Pakej


8 Mac 2018 (Khamis)


Island Hopping dengan Pakej Phi Phi Island


krabi, breakfast at krabi
Pak cik ni parking depan Hotel Goodwill je..

halal breakfast krabi, krabi, hotel goodwill
Walaupun bihun kosong, tapi sedap bukan main!


Subuh lagi dah bangun, golek-golek sampai pukul 7am. Dalam pukul 7.30am kami turun bersarapan depan hotel je. Ada pakcik ni bawak motor jual sarapan. Macam-macam ada jual, pulut, bihun goreng, nasi goreng, nasi briyani, ayam goreng (dah la panas-panas sebab baru goreng), minuman panas pun ada. Senang je, beli dan makan depan hotel je. Tapi, esok Jumaat pakcik ni tak berniaga. Sarapan untuk pagi ni 80THB.


pantai aonang


Kami tunggu je depan hotel sementara orang dari pakej tu pick-up kami. Naik tut-tut besar macam lori tu beramai-ramai dengan pelancong lain dari hotel yang lain. Lepas tu, berkumpul beramai-ramai di Pantai Aonang. Dalam beramai-ramai tu ada beberapa orang pelancong Malaysia, senang nak detect orang Malaysia ni tau. 


Speedboat dengan The Tour Guide



speedboat pakej, krabi,

Speedboat, krabi



9.30am kami dah naik speedboat bernombor 23, bot besar ni boleh memuatkan ramai orang sekali harung. Sebelum memulakan perjalanan ada tour guide (dah lupa dah nama apa eh, yang lady pakai baju biru..) terangkan semua aktiviti dan menentukan masa untuk setiap aktiviti. Jaket keselamatan pun ada disediakan. 


Pantai Putih Bersih di Bomboo Island



bamboo island, krabi, thailand

krabi, bamboo island, krabi

krabi, bamboo island, krabi



Aktiviti pertama, bermandi-manda di Bamboo Island. Dulunya tempat ini dikatakan banyak dengan pokok buluh, sebab di dipanggil Bamboo Island (Pulau Buluh). Dekat sini kami bergambar dan bermandi-manda. Air lautnya jernih, seronok mandi di sini. Pantai dia putih bersih sampai silau mata ni nak bergambar. Omputih tak payah kata apalah memang seronok bersidai tepi pantai tannedkan kulit. Kita ni punya pulun letak sunblock banyak-banyak. 


Sightseeing Viking Cave 


viking cave, krabi,



krabi, viking cave


Dalam pukul 11am, aktiviti kedua sightseeing di Viking Cave. Kami tak turun pun, tengok suasana gua tu dari dalam bot jer. Dari pembacaan google ni, nama Viking Cave dapat dari lukisan bot yang menampakkan bot orang Viking. Ada juga lukisan seperti gajah, dan pelbagai lagi bot yang dilukis dipercayai dilukis dari lanun atau sea gypsy (orang laut) yang berlindung semasa cuaca buruk. Gua di situ juga adalah penempatan kepada burung layang-layang.


Maya Bay yang Famous di Krabi


maya bay, krabi, thailand
Meh kita masuk dalam ni untuk ke seberang laut sana..

maya bay, krabi, thailand
Mak aih, punya ramai..

maya bay, krabi, thailand

maya bay, krabi, thailand
Worth it!

maya bay, krabi, thailand
Sentiasa ramai orang di Maya Bay ni

maya bay, krabi, thailand
From Krabi with love!

maya bay, krabi, thailand
Jom ke lokasi seterusnya.


11.30am aktiviti ketiga di Maya Bay. Dekat sini masyaAllah banyaknya manusia, to crowded with peoples. Tempat ni famous sebab pernah jadi lokasi penggambaran The Beach, lakonan Leonardo DiCaprio. Filem yang Cik Timm tak pernah tonton pun, eheh. Kami turun di sini, jalan kaki dalam hutan sikit ada tempat yang cantik untuk bergambar. Dari Maya Bay kita jalan sikit ke Loh Samah Bay. View memang sangat cantik, air dia memang crystal clear, nampak semua ikan dalam air laut tu! Dekat kawasan ni, tandas pun ada disediakan. Kalau rasa nak shishi pun senang. 


Snorkeling di Monkey Beach


monkey beach, krabi, thailand

monkey bay, krabi, thailand

snorkeling, monkey bay, krabi, thailand
Tolong Sarah dengan google yang asyik tercabut jer. Lifejacket best sebab baru, google je tak best sebab macam lama & uzur. 


12.30pm aktiviti keempat, snorkeling di Monkey Beach. Nama bersempena dengan monyet yang banyak dekat sini. Tapi waktu kami ke sana, tak nampak pulak monyetnya. Snorkeling dekat sini kurang menarik sebab air tak terlalu jernih. Ikan dengan coral pun tak banyak. 


Lunch di Phi Phi Don

phi phi don, krabi, thailand
Tu first round, second round spagetti pulak.



Perut kenyang, suka hati! We are Malaysian!



1pm, perut mula berkeroncong dan kami lunch di Phi Phi Don. Lunch termasuk dalam pakej. Makanan pun semua halal. Ada nasi putih, tomyam (wajib ada), sayur, kentang dan spagetti. Makan secara buffet, kami adalah orang paling last makan. Seronok bersembang sesama warganegara Malaysia. Bertukar-tukar cerita, ada yang pasangan adik-beradik, pasangan honeymoon, lone ranger (bercuti sorang-sorang) dan geng kami. Waktu kami sampai sini pun, ada banyak chalet yang tengah dibina. Evacuation plan signboard untuk tsunami pun ada. Nampaknya pulau ni pun akan terjejas kalau ada tsunami. 





2.30pm aktiviti terakhir snorkeling. Dekat mana Cik Timm dah hilang ingatan. Rasanya di Loh Samah Bay. Tapi much better sebab ada banyak ikan. Dekat sini tak ramai dah yang turun beraktiviti, semua pakat-pakat kenyang dan letih. Cik Timm dengan Kak Sue masih lagi terkodek-kodek main air. Kawan-kawan dari atas bot dok lempar roti dekat bawah, kami dekat bawah ni memang kena serang dengan ikan-ikan yang lapar ni. Video nanti Cik Timm upload dalam youtube yeh. Memang lapar benar ikan dekat sini.


4.00pm done for today! Kami berkumpul balik di Pantai Aonang sebelum naik tuk-tuk besar tu. Seronok pusing area Pantai Aonang tengok hotel-hotel lain yang ada. Banyak hotel-hotel lain yang lebih mewah dan cantik. Tapi untuk honeymoon sesuai kan sebab sunyi dan privacy sikit ❤


Dinner murah di Betong 69


Skuter comel!


betong 69, krabi, thailand
Set yang 69THB


Flatray food pictures is a must!

Tu kedai Betong 69


Balik hotel, mandi, rehat sekejap. Malamnya kami sewa 2 skuter pulak. Harga pun dah lupa, tapi semua urusan, kami berhubung dengan pihak hotel. Semua depa uruskan, eheh. Dengan skuter, kami dapat pi jauh sikit nak cari tempat dinner. Ikut plan nak ke Night Market, tapi tengok google macam jauh je. Jadi, cancel pi sana, kami dinner di Betong 69. Nak makanan murah, kena jauh sikit dari pantai. Mesti dapat makanan murah, macam dinner Cik Timm malam tu 69THB je. 


Malam tu juga kami cari pakej untuk aktiviti esoknya. Kami dapat pakej ni pun dari booth-booth travel agensi tepi jalan, memang banyak. Pandai-pandailah hampa negotiate sampai dapat murah. Kami ambil pakej Emerald Pool, 850per pax. Ambil angin malam tu dengan pancake lagi sebelum balik bilik, haha!


Tips Mengeringkan Baju Basah di Hotel


Balik dari snorkeling terus basuh-basuh sikit baju.


Baju masih basah? Ada satu tips menarik yang Cik Timm nak kongsi. Kalau hotel lain taktaulah macamana, tapi kalau Hotel Goodwill air-cond punya cooler yang luar tu ada di balkoni. Cooler tu kan keluarkan udara panas, so Cik Timm cuma sidai je baju yang basah depan cooler tu. Jangan pi sidai atas cooler tu pulak. Rosak kang. Sekejap je baju kering. Mudah kan? Btw, hotel ini ada sediakan khidmat dobi juga tau. 


Till then~


DAY 1: Trip Solo ke Hatyai, Thailand

9 comments:

  1. Pulau-pulau kat sana memang cantik habis kan.
    Tertawan betul panorama kat sana. 😄

    ReplyDelete
  2. Wow, cantik la tempat depa... Moga nanti boleh pi...

    ReplyDelete
  3. akak rasa akak da develop phobia baru.. T.T baru2 ni pegi Perhentian jadi nervous semacam tengok air laut. ended up tak turun pun..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ihiks, akak gayat eh sbb ada kwn yg cmtu jugak, mmg dia x turun lngsung laut..hihi

      Delete
  4. pergi phi phi island tu pakej rm bape? kalau pakej ke phi phi island sana banyak x area patong?

    ReplyDelete
  5. Boleh saya tau berapa harga pakej and with what company u pegi phi phi islands tour?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1050THB, pakej pun ambil dekat booth tepi jln..

      Delete
  6. Harga pakej ni termasuk national Park fee ke?

    ReplyDelete

I am not responsible for, and expressly disclaims all liability for, damages of any kind arising out of use, reference to, or reliance on any information contained within the site. While the information contained within the site is periodically updated, no guarantee is given that the information provided in this site is correct, complete, and up-to-date.

Tengs for dropping your idea!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Copyright © fatimahnabila Designed by azhafizah.com