Saturday, March 24, 2018

Semuanya tentang braces!

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Hai semua!

Lama tak godek 'search keywords' dalam blog ni. Rupanya semua 80% berkenaan braces. 


Cik Timm bukannya pandai sangat bab braces ni. Cuma suka membaca dan tanya doktor gigi yang selalu rawat ni. Semuanya pengalaman sendiri. Cik Timm nak rumuskan sekali lagi soalan yang hampa semua cari..

Harga Braces

Setiap klinik berlainan harga, depend pada anda sendiri untuk memilih klinik yang anda rasa sesuai dan selesa. Macam Cik Timm punya rawatan, ada yang kata terlalu mahal. Lepas tu, bagitau ada klinik yang lebih murah. 

Harga braces depend pada pakej rawatan tau. Ada yang biasa dan juga yang mahal. Macam Cik Timm punya jenis 'self-ligating'. Rawatan yang lebih cepat dari braces 'conventional' yang biasa. Untuk keterangan lanjut boleh check dekat sini, Cik Timm sentiasa update setiap bulan. Bukannya apa, untuk catatan diri sendiri juga. Boleh juga dijadikan panduan untuk orang lain yang nak mencuba rawatan braces. 

Klinik Pergigian Doktor Juliana atau KPDJ dipilih sebab doktornya perempuan. Kurang segan kalau nak bukak mulut luas-luas. Semuanya bergantung pada diri anda masing-masing ya. Klinik ni pun sentiasa ramai dengan pesakit perempuan. Sebab tu kalau Cik Timm ada appointment, pukul 7.30am dah tunggu untuk beratur walaupun klinik dibuka pukul 9am. Bayangkan betapa gigihnya sebab malas nak menunggu lama. 

Cabut Gigi Sakit?

Eheh, bohong kalau kata tak sakit. Tapi tak sakit sangat pun, sakit waktu doktor nak cucuk ubat bius je. Fuh, terasa ngilu jer. Waktu cabut memang dah tak rasa apa sebab kebas. Lepas kesan ubat bius habis, ALLAHU sakit menyirap sampai ke kepala tau. Alamak, nanti lepas ni semua orang takut nak cabut gigi pulak! Nah Cik Timm kongsi tips mencabut gigi. Boleh baca dan tak payah takut lagi. Hihi..

Cara membersihkan retainer

Cik Timm masih belum pakai retainer tau. 

Sumber: google

Retainer tu apa? Retainer adalah sejenis besi atau plastik (alatan) yang dipakai pada gigi selepas rawatan braces selesai. Haa, selepas braces dibuka wajib untuk pakai retainer untuk kekalkan gigi yang dah teratur tu. Kalau tak pakai, gigi akan kembali kepada asal. Buat rugi je pasang braces memahal eh. 

Retainer tu boleh dibuka dan dipakai, bukan macam braces yang melekat dekat gigi. Mungkin maksud soalan tu cara untuk bersihkan gigi kalau berbraces kot. Cara bersihkan sama juga macam anda menggosok gigi, Cuma ada extra berus gigi comel yang anda boleh beli di drugstore macam Watsons atau Guardian. Waktu mula rawatan braces doktor ada bagi free. Tapi, sama juga macam berus gigi biasa. Kena sentiasa bertukar. 

Jangan lupa floss. Sangat penting sebab makanan sangat suka stuck di celah-celah gigi. Kadang-kadang 15 minit dok belek gigi kalau lepas makan. Extra effort sikit tau. Ada Cik Timm cerita dalam entry ini yer. 

Lama tak pakai braces ni?

Bergantung pada keadaan gigi masing-masing. Menerusi pembacaan Cik Timm, untuk seorang dewasa masa yang diperlukan untuk rawatan adalah selama 2 hingga 3 tahun. Untuk kanak-kanak atau remaja, masa yang diambil lebih cepat sebab keadaan fizikal gigi yang masih lembut dan mudah dibentuk. Jadi untuk dewasa macam Cik Timm ni ambil masa yang lama sedikit.  Cayok2!


Ada lagi tak soalan-soalan lain? InSyaAllah Cik Timm akan cuba bantu, itu pun kalau Cik Timm tau. Eheh..

Disclaimer: Cik Timm bukan seorang doktor gigi yang pakar dalam bidang ni, semuanya berdasarkan kepada pengalaman dan sumber pembacaan dari website kesihatan. Untuk keterangan lebih lanjut, sila berjumpa dengan doktor gigi ya!

5 comments:

  1. waaa boleh share info related dgn braces ni dkt kwn kite sorg tu sbb dia tgh usha nak pakai braces katanya :D

    ReplyDelete
  2. ramai orang malas nak pakai braces tu kat part cabut gigi tulah. Hahaha. Akak pun tak pernah check keyword blog. Entah-entah sama #gengigibesi

    ReplyDelete
    Replies
    1. buley la kita hashtag #genggigibesi noh, hihik..

      Delete

I am not responsible for, and expressly disclaims all liability for, damages of any kind arising out of use, reference to, or reliance on any information contained within the site. While the information contained within the site is periodically updated, no guarantee is given that the information provided in this site is correct, complete, and up-to-date.

Tengs for dropping your idea!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Copyright © fatimahnabila Designed by azhafizah.com