Wednesday, August 30, 2017

Review: 3D Chocolate Museum di Pulau Pinang

  Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Anda penggemar coklat macam Cik Timm tak? Ya, Cik Timm merupakan peminat tegar coklat dikala stress dan PMS. Baru-baru ini Cik Timm dan Blogger Utara berkunjung ke 3D Chocolate Museum di Pulau Pinang. 


Muzium ini mempunyai kedai coklat dan pembuatan coklat sendiri di tingkat bawah, manakala di tingkat atas menempatkan 3D Chocolate Museum. Semasa kami di sini, ada seorang pekerja yang sedang menyediakan kek. Terliur dibuatnya tengok coklat cair yang di dalam mesin.

Pelbagai barangan coklat yang dijual termasuk coklat buatan sendiri (praline) yang berkualiti. Menurut Kakak Farhana yang merupakan tour guide kami, kedai ini banyak menerima kunjungan dari pelancong luar dan pelanggan tempatan yang membeli coklat di dalam kotak / bungkusan cantik untuk dijadikan hadiah. 


Apa yang menarik, mereka turut menyediakan aktiviti membuat coklat sendiri terbuka kepada 1 dewasa dan 1 kanak-kanak dengan hanya membayar RM40 untuk satu sesi. 
Manakala, harga bayaran tiket untuk ke muzium, Dewasa RM14 dan Kanak-kanak RM10 sahaja. 

Seterusnya kami dibawa di tingkat atas iaitu Information Zone. Di sini kami didedahkan dengan sejarah buah koko dan bagaimana tamadun manusia mencipta coklat bar yang kita makan sekarang. Suasana atas ni memang best, nama pun 3D kan. Semua hiasan dia macam coklat betul. Geram tengok macam nak gigit. Muzium comel ini amat sesuai untuk pelajar sekolah dan kanak-kanak. 


Seterusnya, pembuatan coklat menggunakan alatan tradisional turut dipamerkan di Chocolate Histort & Industry Zone. Orang dulu-dulu membanting tulang tau nak buat coklat. Sekarang semua guna mesin, cepat, menjimatkan masa dan banyak produk dapat dihasilkan. 



Mesin yang sangat penting untuk setiap pengeluar coklat di dunia adalah mesin CONCHE. Semua ramuan rahsia, resipi adalah didalam mesin ini! 


Last station, Fun Zone ada banyak tempat-tempat comel untuk bergambar. Ada TV yang menyiarkan cerita tentang coklat. Boleh duduk bersantai sekejap di sini sambil berselfie. Seronok tengok siling dia tau, penuh dengan hiasan coklat. Rasanya kalau orang yang tak suka coklat tengok suasana macam ala-ala masuk dalam Candy House terus jatuh cinta dengan coklat.

Anda tau tak makan coklat bagus untuk kesihatan jantung?
- rasa coklat memang daboom
- melancarkan pengaliran darah 
- membuat anda lebih fokus
- tinggi kandungan fiber untuk sistem pencernaan dan 
- mengurangkan stress 


Pengunjung di sini juga berpeluang untuk melihat sendiri biji koko yang telah diproses untuk dibuat coklat. Kami juga dapat merasa coklat buatan sendiri. Memang berbeza dari coklat jenama biasa yang kita selalu beli. Lagi satu, semua coklat yang dijual ada tester tau. Menarik, senang untuk buat pilihan untuk membeli. Ingat baju je ada fitting room? 😃



Seronok kami dibuatnya kerana masing-masing menerima cenderahati coklat. Jenuh makan coklat minggu ni tau. Terima kasih juga kepada pihak 3D Chocolate Museum kerana sanggup menerima kunjungan kami walaupun mereka agak sibuk dengan roadshow di Sunway Carnival Mall. 

Kepada semua peminat coklat yang berdekatan, jangan lepaskan peluang pada 31 Ogos 2017 ini bersempena dengan Hari Kemerdekaan mereka mengadakan promosi MERDEKA FREE CHOCOLATE bermula 10am - 4pm 


Untuk keterangan lanjut;

Alamat: Georgetown Herittage Chocolate,
No 30, Lebuh Light,
10200 Georgetown, 
Pulau Pinang
(bersebelahan dengan Padang Kota, depan mahkamah)
Facebook: Georgetown Herittage Chocolate
Tel: 04-261 0118
E-mail: penang.ghc@gmail.com

3 comments:

  1. uuuish pakaging lawa tuu.. dapnyeee Timm ritu x belikan untuk akak pun T.T

    ReplyDelete
  2. baru tau adanya georgetown heritage chocolate dan juga muzium coklat di penang...

    lepas ni senanglah nak beli belah coklat...memang suka coklat

    ReplyDelete

I am not responsible for, and expressly disclaims all liability for, damages of any kind arising out of use, reference to, or reliance on any information contained within the site. While the information contained within the site is periodically updated, no guarantee is given that the information provided in this site is correct, complete, and up-to-date.

Tengs for dropping your idea!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Copyright © fatimahnabila Designed by azhafizah.com